Ocena psychologiczna w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu ( ASD) u dzieci i młodzieży

Oferuję kompleksową ocenę psychologiczną w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) u dzieci. Moje podejście obejmuje dokładną ocenę objawów i trudności, które mogą sugerować zaburzenia rozwojowe, w tym trudności w komunikacji, interakcjach społecznych oraz ograniczone, powtarzające się wzorce zachowań. 

Metody diagnozy: 

  • Wywiad diagnostyczny – Rozmowy z rodzicami oraz innymi osobami bliskimi dziecku, aby uzyskać pełen obraz rozwoju dziecka oraz trudności w codziennym funkcjonowaniu. 
  • Obserwacja dziecka – Bezpośrednia obserwacja zachowań dziecka podczas zabawy, rozmowy oraz innych aktywności w celu oceny sposobu reagowania dziecka na różne bodźce. 
  • Kwestionariusze oceny objawów – Stosowanie standardowych narzędzi, które pomagają w ocenie rozwoju dziecka oraz identyfikacji objawów wskazujących na spektrum autyzmu. 
  • Ocena rozwoju mowy i języka – Analiza umiejętności komunikacyjnych dziecka, zarówno w zakresie mowy, jak i rozumienia języka. 
  • Ocena umiejętności społecznych – Sprawdzanie zdolności dziecka do nawiązywania i utrzymywania kontaktów społecznych oraz rozumienia emocji i intencji innych osób. 

Zakres diagnozy obejmuje: 

  • Ocena trudności w komunikacji werbalnej i niewerbalnej 
  • Trudności w rozumieniu i stosowaniu umiejętności społecznych 
  • Ograniczone zainteresowania, rutyny i powtarzające się zachowania 
  • Ocena rozwoju ogólnych umiejętności dziecka 

Po zakończeniu procesu oceny rodzice oraz opiekunowie otrzymują szczegółowy raport z wynikami diagnozy i rekomendacjami dotyczącymi dalszego postępowania. 

 

Jakie objawy mogą wskazywać na potrzebę oceny psychologicznej pod kątem autyzmu?

1. Trudności w komunikacji werbalnej i niewerbalnej

  • Dziecko może mieć trudności z używaniem języka i gestów w sposób adekwatny do sytuacji.
  • Brak lub opóźnienie w rozwoju mowy – dziecko nie mówi lub zaczęło mówić później niż rówieśnicy.
  • Echolalia – powtarzanie słów i fraz bez zrozumienia ich znaczenia.
  • Nietypowa intonacja i sposób mówienia – monotonny, przesadnie głośny lub cichy głos.
  • Trudności z rozumieniem poleceń i pytań – dziecko nie odpowiada na imię, nie reaguje na instrukcje.
  • Brak gestykulacji – nie pokazuje palcem, nie macha na pożegnanie, nie używa mimiki.
  • Ograniczony kontakt wzrokowy – dziecko unika patrzenia w oczy.

2. Trudności w interakcjach społecznych

  • Dziecko może mieć problemy w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z innymi.
  • Brak zainteresowania innymi dziećmi – unika zabaw grupowych, bawi się w samotności.
  • Nie inicjuje kontaktu – nie podchodzi do innych, nie wita się, nie zaczyna rozmowy.
  • Trudności w rozumieniu emocji i intencji innych osób – nie reaguje na emocje rówieśników i dorosłych.
  • Nie naśladuje zachowań – nie powtarza gestów, dźwięków, ruchów innych osób.
  • Trudności w zabawie interakcyjnej – nie bawi się „na niby” (np. nie udaje, że gotuje, nie karmi lalek).

3. Nietypowe zachowania i zainteresowania

  • Dziecko może wykazywać ograniczone, powtarzalne wzorce zachowań.
  • Powtarzalne ruchy (stereotypie) – machanie rękami, kręcenie się wokół własnej osi, bujanie ciałem.
  • Silna potrzeba rutyny – reaguje złością lub lękiem na zmiany w planie dnia.
  • Nietypowe zainteresowania – np. obsesyjne przywiązanie do nietypowych przedmiotów (np. pokrywek, kabli).
  • Powtarzające się czynności – np. układanie zabawek w określonym porządku, wielokrotne włączanie i wyłączanie światła.
  • Nieodpowiednie reakcje na bodźce społeczne – np. śmiech w nieadekwatnych sytuacjach, brak reakcji na smutek innych.

4. Problemy sensoryczne

  • Dziecko może mieć nadwrażliwość lub niewrażliwość na bodźce.
  • Unikanie dotyku – nie lubi przytulania, strzyżenia włosów, mycia twarzy.
  • Reakcja na dźwięki – przesadna reakcja na głośne dźwięki lub ich brak (np. nie zwraca uwagi na swoje imię).
  • Nietypowe reakcje na światło – unika jasnego światła lub wpatruje się w lampy.
  • Problemy z jedzeniem – wybiorczość pokarmowa, jedzenie tylko produktów o określonej teksturze.
  • Nietypowe reakcje na ból – może nie reagować na uderzenie się lub odwrotnie, nadmiernie przeżywać drobny dyskomfort.

5. Trudności w zabawie i wyobraźni

  • Dziecko może wykazywać specyficzne zainteresowania i brak kreatywności w zabawie.
  • Nie bawi się symbolicznie – np. nie udaje, że lalka śpi, że samochód jedzie po drodze.
  • Fascynacja elementami zabawek zamiast ich funkcją – np. obracanie kołami zamiast jeżdżenia samochodzikiem.
  • Powtarzające się schematy zabawy – np. układanie przedmiotów w określonym porządku.

 

Masz pytanie?

Chętnie odpowiem na Twoje pytania i pomogę znaleźć najlepsze rozwiązanie.

731 341 988