Oferuję kompleksową ocenę psychologiczną w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) u dorosłych. Diagnoza opiera się na szczegółowym wywiadzie oraz ocenie objawów związanych z trudnościami w komunikacji, interakcjach społecznych oraz obecnością specyficznych, powtarzających się wzorców zachowań.
Metody diagnozy:
- Wywiad diagnostyczny – Szczegółowa rozmowa z klientem, mająca na celu zebranie informacji o historii życia, trudnościach w funkcjonowaniu społecznym oraz objawach mogących wskazywać na spektrum autyzmu.
- Obserwacja zachowań – Ocena sposobu, w jaki klient reaguje na różne bodźce w trakcie interakcji oraz w codziennych sytuacjach, a także jego umiejętności społeczne.
- Kwestionariusze oceny objawów – Standardowe narzędzia diagnostyczne, które wspierają ocenę objawów oraz trudności w różnych obszarach funkcjonowania.
- Ocena umiejętności komunikacyjnych – Analiza sposobu komunikowania się, zarówno werbalnego, jak i niewerbalnego, a także zdolności do rozumienia emocji innych osób.
- Ocena umiejętności społecznych – Badanie zdolności do nawiązywania i utrzymywania kontaktów społecznych oraz rozumienia norm społecznych.
Zakres diagnozy obejmuje:
- Trudności w komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- Problemy w rozumieniu i stosowaniu umiejętności społecznych
- Ograniczone zainteresowania, rutyny i powtarzające się zachowania
- Ocena funkcjonowania w życiu codziennym, zawodowym i osobistym
Po zakończeniu procesu oceny klient otrzymuje szczegółowy raport z wynikami diagnozy oraz rekomendacjami dotyczącymi dalszego postępowania.
Jakie objawy mogą wskazywać na potrzebę oceny psychologicznej pod kątem autyzmu?
Trudności w relacjach społecznych – Problemy z nawiązywaniem i utrzymywaniem relacji, trudność w rozumieniu norm społecznych, poczucie bycia „innym” w grupie, preferowanie samotności lub interakcji w przewidywalnych warunkach.
Nietypowy sposób komunikacji – Sztywność w rozmowie, skłonność do monologów, trudności w rozumieniu żartów, ironii i metafor, problem z wyrażaniem uczuć i potrzeb, nietypowa intonacja lub kontakt wzrokowy.
Powtarzalne zachowania i rutyna – Silne przywiązanie do schematów, opór wobec zmian, intensywne zainteresowania, skłonność do powtarzalnych ruchów czy gestów.
Nadwrażliwość lub niewrażliwość sensoryczna – Nadmierna lub obniżona wrażliwość na dźwięki, światło, zapachy, temperaturę czy dotyk, trudności w filtrowaniu bodźców z otoczenia.
Trudności w regulacji emocji – Silne reakcje na stres, szybkie przeciążenie emocjonalne, problemy z adaptacją do zmian, trudność w rozumieniu i wyrażaniu emocji.
Problemy w codziennym funkcjonowaniu – Trudności w organizacji, zarządzaniu czasem, dopasowaniu się do zasad w pracy czy na uczelni, trudność w elastycznym podejściu do obowiązków.